Hjælp til ofte stillede spørgsmål hos Smyks

Her finder du svar på nogle af de mest almindelige spørgsmål til vores supporttelefon.
 

- men du er selvfølgelig også velkommen til at skrive på info@smyks.dk eller ringe på tlf. 88385908 eller 22809765 (aften/weekend)


Spørgsmål vedrørende:

Fosinket Levering

Forsinket Quick-brev eller Pakke

Jeg kan ikke tjekke ud / kan ikke komme videre til betalingssiden

Udregning af porto

Sammenlægning af flere ordrer eller tilføjelse af varer til eksisterende ordre

Mit kreditkort bliver ikke accepteret ved betaling.

Generelle problemer med indkøbskurven
Problem med at tilføje varer til indkøbskurven

Kan ikke se valgmuligheder for forsendelse og betalingform på check-ud siden.

Problemer ved kreditkortindtastning

Kan ikke bestille via Ipad eller Iphone/ bliver sendt tilbage til adressesiden

Hastelevering

Manglende eller forkert leveret vare

Fejl eller skade på vare(r)

Vedr. Termer og benævnelser i shoppen.

Vedr. rabat til private
Rabat for virksomheder

Rabatter i butikken i forhold til webshoppen

Produktudvalg og priser i butikken vs. webshoppen

 



Fosinket Levering
Spørgsmål:
jeg har endnu ikke modtaget min vare og det er flere dage siden jeg fik besked fra jer om at varen var sendt.
Svar:
Har du mon tjekket i din postkasse og at dit navn fremgår tydeligt på adressen? Hvis du har valgt Quick-brev, sendes din ordre uden trackingnummer og advisering direkte til din postkasse.
Hvis du har valgt forsendelsesformen "B-brev, Postnord, standard brevforsendelse" må påregnes op til 12 dages leveringstid. Brevet er altså sendt rettidigt fra vores lager til din postkasse uden trackingnummer, men selve leveringsformen med Postnord er langsom. For hastelevering anbefaler vi forsendelsesformen Quick-brev eller Pakkeforsendelse, som normalt leveres indenfor 2 hverdage.


Forsinket Quick-brev eller Pakke
jeg har bestilt forsendelse som Quick-brev eller Pakke men endnu ikke modtaget min vare og det er flere dage siden jeg fik besked fra jer om at varen var sendt.
Bemærk: Hvis du har fået det sendt som en pakke der er forsinket, skal du tjekke dit trackingnummer, som findes på pdf-fakturaen som er blevet fremsendt på email ved ekspeditionen, Nummeret er klikbart og fører til søgetjenesten på www.postnord.dk

Svar 1:
Varen ligger sandsynligvis på dit lokale posthus. Posten har forsøgt at aflevere pakken mens du ikke var hjemme eller dit navn/adresse har ikke stemt overens med adressen angivet på pakken. Tjek at dit navn fremgår tydeligt på din postkasse/brevsprække samt at den stemmer overens med de adresseoplysninger, som du har sendt til os ved ordreafgivelsen. Kontakt evt. dit lokale udleveringssted for oplysninger om forsendelsen eller kontakt Smyks' support telefon.


Svar 2:
Også Quickbreve og pakker kan blive forsinket, fejlleveret eller fejlscannet hos Postnord, har vi erfaret. Der kan derfor i enkelte tilfælde gå op til 5 hverdage før leveringen ankommer. Vi gensender ikke forsinkede eller forsvundne forsendelser før denne frists udløb. 

Udregning af porto
Hvor meget skal jeg betale i porto?
Svar:
Porto udregnes efter dine varers samlede vægt, samt hvilken forsendelsesform og destinationsland du vælger. Dog er minimumsfragten i DK i øjeblikket kr. 16,-.
I Inkøbskurven er angivet et fragtestimat baseret på den mest populære fragtform, Quickbrev, men det er muligt at vælge både billigere eller dyrere fragtformer fra chek-ud siden
Vi følger ud over minimumsfragten Postnordens aktuelle priser for frankering med frankeringsmaskine samt tager 0-3 kroner for emballagen, se eventuelt www.post.dk.


Sammenlægning af flere ordrer eller tilføjelse af varer til eksisterende ordre
Jeg har netop bestilt nogle varer og betalt med dankort, men har glemt at få nogle ting med, hvad gør jeg?
Svar:
Hvis du kan nå os i vores åbningstid, og er din forsendelse ikke allerede ekspederet, skal du blot skrive eller ringe til os med det/de varenummer(e), som du ønsker tillagt ordren. Vi opdaterer derefter din ordre og faktura med de ekstra varer og sender dig et nyt betalingslink på email, som du bedes betale før ordren kan afsendes. 

Hvis det er udenfor åbningstiden, bedes du foretage en ny bestilling på de varer du mangler og skrive i notatfeltet ved tjek-ud, at ordren skal lægges til en tidligere ordre. Oplys meget gerne ordrenummer på den første ordre, som den skal lægges sammen med. Inden vi hæver betalingen på din konto, fjerner vi den overskydende portobetaling og sender ordrerne i en samlet forsendelse med en opdateret faktura vedlagt. Der tages forbehold for, at den første bestilling allerede kan være ekspederet og afhentet af posten på vores lager.


Mit kreditkort bliver ikke accepteret ved betaling.
Se generel driftstatus fra vores webshopudbyder / kreditkort: http://www.scannet.dk/dk/support/driftstatus/
Bemærk at der på betalingssiden skelnes mellem Dankort og øvrige Kreditkort, det er derfor vigtigt, at du på forhånd kender og vælger korrekt korttype inden indtastning af kortnummer, da transaktionen ellers fejler. 
Tjek med din bank at kortet ikke er blevet spærret samt, at der er tilstrækkelig med midler på kontoen.


Generelle problemer med indkøbskurven
f.eks. at få indkøbskurven til at "huske" de varer du lægger i den, forkert udregnede fragtomkostninger, forkert mængderabat m.v.
Shopsystemet anvender såkaldte cookies til styring af indholdet i indkøbskurven. En cookie er blot betegnelsen for en fil, som gemmes på din egen PC. Hvis du har slået blokering af cookies til i din browser, kan indkøbskurven ikke "huske" hvad du har lagt i den (med mindre du har oprettet et login og er logget på). Du skal derfor slå "tillad cookies" til i din browser.
Tjek også at din computers Firewall ikke blokerer for kommunikation mellem shoppen og browser.
For at løse problemer af ovennævnte karakter er det en god ide at slette cookies en gang imellem, dette kan ske via browser-indstillingerne.

I Internet Explorer sker det via menuen "Funktioner" og menupunktet "Internetindstillinger".

For Google Chrome slettes cookies således:
Klik på de tre vandrette streger nær browserens øverste højre hjørne. Vælg "Indstillinger". Scroll ned og klik "Avancerede indstillinger". Klik knappen "Ryd browserdata". Marker feltet "Cookies og andre website- og plugin data" og klik knappen "Ryd browserdata", vent nogle sekunder og genstart browser programmet.
Bemærk. når du sletter cookies sletter du også listen over produkter, som du e.v.t. allerede har tilføjet til indkøbskurven, med mindre du har oprettet et brugerlogin, hvorved vi løbende gemmer indholdet i din varekurv på vores server, så du kan tilgå det fra en hvilken som helst enhed når du logger dig på.


 

Problem med at tilføje varer til indkøbskurven
Har du problemer med at tilføje varer til indkøbskurven, eller forsvinder dine varer ligepludselig? så prøv med en anden browser, eksempelvis Google Chrome eller Firefox www.firefox.com eller en helt anden computer/enhed, tjek også at din browser er sat til at tillade cookies.
Prøv at holde Ctrl-knappen nede mens du klikker "Bestil" knappen. Hvis det virker er det din pop-up blocker, som er sat for højt.
Har du haft problemer med et køb, der ikke kan løses gennem ovenstående, så vil vi meget gerne høre fra dig på vores tlf. 88 38 59 08 eller email: info@smyks.dk


 

Indholdet i min indkøbskurv er blevet slettet, efter at jeg har været væk

Shoppen husker din indkøbskurv i 30 dage, men hvis købet ikke er gennemført inden da, bliver kurven automatisk tømt.
Vi anbefaler, at du oprettet et bruger-login på Smyks.dk, hvorved indholdet i din indkøbskurv bliver gemt centralt, når du er logget på. Dermed kan du altid gemme og tilgå din indkøbskurv fra en hvilken som helst enhed samt hurtigt se tidligere ordre, genbestille tidligere varer med mere. Du kan oprette dit bruger-login her



Kan ikke se valgmulighederne for forsendelse og betalingform på check-ud siden
Vi oplever af og til at punkterne for valg af forsendelsesform samt betalingsform er forsvundet fra check-ud siden, dette løses i de flese tilfølde ved at opdatere siden, hvilket kan gøres ved at trykke på F5 på tastaturet.
Da der er tale om en lang side, kan du teste om du kan scrolle længere ned på siden, hvor oplysningerne i så fald kan findes.


Kan ikke godkende ordren / kan ikke komme til kreditkort indtastningssiden
Jeg har indtastet alle mine adresseoplysninger på Ordre-informations siden og har også markeret "Jeg bekræfter handelsvilkår" nederst, men bliver alligevel sendt tilbage til den samme side, hver gang jeg trykker på "Godkend".
Brug af auto-udfyld funktionen er som regel årsager til dette problem. løsningsforslag:

  • Slet alt indhold i adressefelter m.m. på tjek-ud siden.
    Indtast derefter manuelt alle oplysninger i de stjerne (*) markedered felter og undgå at bruge specialtegn eller Auto-udfyld funktionen.
    Undgå at udfylde felter for Cvr.-nummer og EAN-nummer, hvis du skal, så udfyld kun det ene af felterne, ikke begge på samme tid.
  • tjek for en eventuel fejlbesked nederst på siden når du trykker "Godkend" 
  • tjek at feltet "Jeg bekræfter handelsvilkår" lige over "Godkend" knappen er markeret.
  • at alle obligatoriske felter markeret med " * " på adressesiden er udfyldt korrekt
  • at der kun står tal i telefonnummer-feltet (ikke bogstaver, mellemrum eller specialtegn)
  • at din email er stavet korrekt og med "@" samt ".dk", ".de", ".com" eller lignende til slut. 


Jeg har forsøgt det ovenstående men stadig uden held.
Bruger du I-pad eller smartphone? Vi har erfaret, at der kan være problemer ved brug af visse mobile enheder. I så fald er løsningen at forsøge at gentage bestillingen på en PC eller via en anden type browser.



Problemer ved kreditkortindtastning
Jeg har indtastet mit kreditkortnummer, dato og sikkerhedsnummer fra bagsiden af kortet, men kan ikke komme videre.
Krydstjek først at kortnummeret er udfyldt korrekt kun med tal og uden mellemrum eller bindestreger og så selvfølgelig, at dit kreditkort er aktiveret fra bankens side og at der er penge på kontoen. 
Slet eventuelt alle oplysninger i nummerfelterne og start helt forfra med kortindtastningen.
Markeringerne ud for hvert af de tre felter for kreditkortoplysninger bliver markeret med grøn i takt med at felterne bliver korrekt udfyldt, er de ikke alle grønne kan betalingen ikke gennemføres.


Kan ikke bestille via Ipad eller Iphone/ bliver sendt tilbage til adressesiden
Du har muligvis udfyldt et adressefelt forkert eller mangler at udfylde. Når du bliver sendt tilbage, så se efter en forklarende fejlmeddelelse.
Vi har af og til oplevet problemer med betaling via nogle Ipads og Iphone. Den letteste løsning er at gentage bestillingen via en almindelig PC. Du kan dog også prøve at installere en alternativ browsermodel på din enhed, som nævnt herover, hvilket som regel løser problemet. Gå ligeledes dine sikkerhedsindstillinger efter på enheden, da de kan være sat for højt og derved blokere for kommunikationen med betalinsserveren.

Jeg er IPad bruger og kan ikke komme videre fra indkøbskurven / indkøbskurven bliver slettet, når jeg trykker på "Næste"
Svar:

Rediger din opsætning for Safari web browseren. Gå ind under Indstillinger, vælg Safari. I Menuen til højre under
"Anonymitet og Sikkerhed" slå "Registrer ikke" fra (så knappen bliver hvid)
"Bloker cookies" sættes til "Tillad altid"
"Advarsel om bedrag" kan slås til, men har givetvis ingen betydning for dette problem.
Gå tilbage til Smyks hjemmeside, gå ud af indkøbskurven til smyks.dk forside, opdater siden og gå til indkøbskurven igen, nu burde problemet være løst.


Hastelevering
Klokken er mange og jeg skal egentlig bruge delene i morgen, kan i nå at afsende min ordre i dag?
Ring eller skriv til os, ofte kan vi lige nå at klemme din ordre ind, hvis det haster :-)


Manglende eller forkert leveret vare
Jeg har modtaget min bestilling, men der mangler en eller flere varer.
Svar:
Vi gør vores aller bedste, for at der ikke sker fejl af denne slags, men vi er blot mennesker. Mangler der en vare i din bestilling eller er en vare beskadiget, fremsender vi ny vare portofrit.
Bemærk! af og til samler vi flere poser i 1 pose, hvis der f.eks. købes 3x6 perler sender vi ofte en pose med 18 perler i stedet for 3 poser med 6 perler, ligesom vi sender flere enheder af den samme snor som et langt stykke i stedet for flere afklippede. Du bedes derfor først tælle efter, om du har fået det rette antal perler, før du kontakter os angående manglende poser samt tjekke den faktiske længde på den leverede snor.


Fejl eller skade på vare(r)
Jeg har modtaget min bestilling, men der er tydelige fejl på en eller flere varer.
Svar:
Vi gør vores bedste, for at der ikke sker fejl af denne slags og går normalt varerne efter før afsendelse, men der kan ske svipsere i forbifarten eller ting kan blive beskadiget i posten. Ring til os og vi erstatter de ødelagte emner, eventuelt efter returnering til os. Vi refunderer dine returomkostninger ved berettiget returnering eller fremsender frankeret returkuver til dig..


Vedr. Termer og benævnelser i shoppen.
På det viste billede står der ” 6 stk. 29kr ”, men i kurven står der stk. vis 29kr.
Hvad skal jeg regne med?

Svar:
Du får, som angivet ved varen, 6 stk. altså 1 enhed = 6 stk. Kurven viser altid enheder a x antal.

Spørgsmål:

Når I skriver ”fg”/”forgyldt”/”guldfarvet” og ikke skriver noget derefter såsom 925s eller messing, hvad består materialet under forgyldningen af? Og igen hvad består forgyldningen af og hvor tykt et lag er det?
Svar:
Hvis der står at det er sølv gælder at det altid er 925-Sterlingsølv (vi forhandler ikke sølv med lavere lødighed end 925 Sterlingsølv). Forgyldningen er som hovedregel 14-18 karat og forgyldt med 2,5 - 3 micron.
Hvis det kaldes gyldent, sølvfarvet eller guldfarvet, betyder det, at vi ikke mener der er ægte guld i varen, men at varen blot er farvet messing, jern eller kobber. Holdbarheden på disse varer er generelt ikke så god, som hvis det er ægte forgyldt sølv eller dublé (gold filled). Hvis der ikke står, at det er "sølv forgyldt" eller "messing forgyldt", men bare at det er "forgyldt" er det for det meste messing under en ægte forgyldning, i nogle tilfælde kan det dog være kobber. Fælles for alle varer er dog, at de er nikkelfrie og overholder de danske grænseværdier.
 
På snoren står der at man får 20 cm for Kr. xx, men jeg skal bruge 60 cm i et helt stykke, hvad gør jeg? 
Svar: Vi leverer snor, tråd og kæder i et helt stykke, hvis man bestiller flere enheder. Det vil sige, hvis man f.eks. bestiller 3x20 cm, så får man det leveret i et helt stykke på 60 cm.
 



Vedr. rabat til private
Kan jeg som privatperson få rabat?
Svar:
Ja, der er to former for rabat i webshoppen, Trinvis-mængderabat som gælder for udvalgte produkter (disse er markeret med Flerkøbsrabat-markering) og Total-mængderabat baseret på hvor meget du samlet handler for. Man kan godt opnå begge slags rabatter på en gang.
Trinvis-mængderabat gives ved køb af eksempelvis 3 stk af en bestemt vare, der ellers koster kr. 29,- for 1 stk., koster varen i stedet 26,- pr. stk. Ved køb af 6 stk 24,- pr. stk. osv. Du kan se om den valgt vare tilbyder trinvis rabat på varens produktside, som man kommer til ved at klikke på varens link eller billede.
Total-mængderabat gives automatisk som en procentvis rabat ved køb over et vist beløb, for eksempel 10% ved køb over kr. 1400,- før porto. Læs mere her https://www.smyks.dk/kundeinfo/#rabatter
Bemærk - trinvis-mængderabat gælder kun på webshoppen.


Rabat for virksomheder
Vi har som udgangspunkt en grundrabat for virksomheder samt storkunder på 10 %. 
Til B2B/storkunde-rabatterne kommer de øvrige rabatter som beskrevet ovenfor. For at blive oprettet med login, der giver virksomhedsrabat, bedes du sende os en mail med dine firmaoplysninger: adresse, tlf., Cvr.nr., kontaktpersons navn.
Læs mere på vores Info-sektion


 

Rabatter i butikken i forhold til webshoppen
Får man samme rabatter i butikken som på nettet?
Svar:
Butikken har ikke helt de samme rabatordning som webshoppen og rabatten kan for erhvervskunder være 5% lavere i butikken, til gengæld er udvalget op til 15% større i butikken og du har mulighed for kun at købe 1 perle af hver slags såvel flere hele perlestrenge til lavere pris, hvorimod du i webshoppen oftest må købe faste portioner af flere identiske perler af gangen.
For information om vores rabatbetingelser se vores infosektion her: https://www.smyks.dk/kundeinfo/#rabatter


Produktudvalg og priser i butikken vs. webshoppen
Kan jeg få de samme varer i butikkerne i København som dem der er i webshoppen?
Svar:
Ja, vi har altid de samme varer i butikken som i webshoppen og som regel det største udvalg i butikken.

Kan jeg få de samme varer i  butikken i København til samme pris som i webshoppen?
Svar:
Vi bestræber os på at holde nogenlunde samme lave styk-priser både i butikken og i webshoppen, men vi giver ikke altid samme mængderabatter i butikken som på nettet og omvendt. I butikkerne sælger vi desuden alle perlerne stykvis, hvor du på nettet er bundet til køb af flere styks, derfor vil der være situationer, hvor prisen kan forekomme højere i butikken.

 





Sektion senest opdateret d. 1/9/2022